Saturday 29 December 2012

EVOLUSI WORLD WIDE WEB DARIPADA WEB 1.0 KEPADA WEB 4.0






 Untuk lebih memahami tentang Web1.0-4.0 Youtube menjelaskan dengan lebih terperinci bagi memudahkan pembaca memahami dengan lebih teliti.



                                         





1.0     PENGENALAN

 Internet berasal daripada istilah Internetworking yang bermaksud ‘sistem komunikasi antara rangkaian’. Internet membolehkan komunikasi dua hala dan pertukaran maklumat secara bebas berlaku. Ia merupakan jalinan rangkaian yang terbesar di dunia yang menghubungkan rangkaian komputer  yang berselerak di serata dunia dikenali sebagai hos yang membekalkan berbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada penggunanya. Komputer bukanlah internet, ia hanya sekadar alat yang menyalurkan dan memungkinkan komunikasi terlaksana. Jalinan internet terlaksana menerusi panduan bersama yang dikenali sebagai protokol. Protokol yang digunakan untuk komunikasi dan penghantaran data ialah Protokol Kawalan Penghantaran/ Protokol Internet atau TCP/IP (Transmission Control/Internet Protol.Antara peranan internet ialah,Berkomunikasi menerusi mel elektronik,Memperoleh maklumat terkini menerusi World Wide Web (www),Memindahkan fail dari sistem hos menerusi File Transfer Protocol (FTP),Mengadakan forum elektronik menerusi Usenet,Menggunakan capaian komputer jarak jauh (remote login) menerusi Telnet dan Berkomunikasi menerusi Internet Relay Chat (IRC).
WWW atau World Wide Web (dikenali sebagai web) tidak sinonim dengan internet tetapi bahagian yang paling menonjol dalam internet yang boleh ditakrifkan sebagai sistem tekno-sosial untuk berinteraksi di antara manusia berdasarkan rangkaian teknologi. Tanggapan sistem tekno-sosial merujuk kepada sistem yang meningkatkan kognisi manusia, komunikasi dan kerjasama. Kognisi adalah prasyarat yang diperlukan untuk berkomunikasi dan prasyarat untuk bekerjasama. Dalam erti kata lain, kerjasama memerlukan komunikasi dan komunikasi kognisi keperluan.
Pada mulanya, web adalah yang terbesar membina transformable maklumat bahawa idea telah diperkenalkan oleh Tim Berners-Lee pada tahun 1989. Banyak kemajuan telah dibuat mengenai web dan teknologi yang berkaitan dalam dua dekad yang lalu. Web 1.0 sebagai web kognisi, web 2.0 sebagai web komunikasi, web 3.0 sebagai web kerjasama dan 4.0 web sebagai web integrasi diperkenalkan seperti empat generasi web sejak kemunculan web.
Menurut Berners-Lee, web 1.0 adalah generasi pertama yang boleh dianggap web baca sahaja dan juga sebagai sistem kognisi. Web 1.0 bermula sebagai tempat maklumat perniagaan untuk menyiarkan maklumat mereka kepada orang ramai. Web awal menyediakan interaksi pengguna terhad atau sumbangan kandungan dan hanya dibenarkan untuk mencari maklumat dan membacanya.
Web 2.0 telah ditakrifkan oleh Dale Dougherty pada tahun 2004 sebagai web baca-tulis. Teknologi web 2.0 membenarkan pemasangan dan menguruskan banyak global yang besar dengan kepentingan bersama dalam interaksi sosial.
Web 3.0 atau web semantik keinginan untuk mengurangkan tugas-tugas dan keputusan manusia dan meninggalkan mereka untuk mesin dengan menyediakan kandungan yang boleh dibaca oleh mesin di web. Secara umum, web 3.0 termasuk dua platform utama, teknologi semantik dan persekitaran pengkomputeran sosial. Teknologi semantik mewakili piawaian terbuka yang boleh digunakan di atas web. Persekitaran pengkomputeran sosial membolehkan manusia-mesin bekerjasama dan mengatur sebilangan besar masyarakat web sosial.
Web 4.0 akan menjadi sebagai web membaca-menulis-pelaksanaan-keserentakan dengan interaksi pintar, tetapi masih tiada definisi yang tepat. Web 4.0 juga dikenali sebagai web simbiotik di mana minda manusia dan mesin boleh berinteraksi dalam simbiosis.


2.0     WEB 1.0

Ledakan teknologi bermula dari tahun 1990 di mana perkembangan web berlaku ataupun ianya lebih dikenali dengan penggunaan internet di mana individu boleh mengakses maklumat secara global di dalamnya. Penggunaan web 1.0 adalah bermula hingga tahun 1990 hingga 2001. Penggunaan laman web Yahoo yang merupakan alat web 1.0 adalah digunakan secara meluas dalam mengakses maklumat. Web 1.0 merupakan teknologi web yang pertama kali digunakan dan merupakan sebuah bentuk revolusi terbaru dalam dunia internet. Tujuan pengembangan dari web ini adalah untuk memudahkan orang ramai memperoleh maklumat secara global.
Web 1.0 adalah generasi pertama web yang berfungsi sebagai pemberi makumat dan informasi yang bersifat satu arah. Isi kandungan yang terdapat dalam web 1.0 adalah dikendalikan oleh pentadbirnya maka pengunjung ke laman yang telah dicipta dengan web 1.0 hanya dapat melihat isi dari laman tersebut tanpa dapat memberi komen atau pandangan. Ini dapat dikatakan bahawa para pengunjung hanya boleh membaca sahaja setiap laman yang dicipta dengan menggunakan web 1.0.
Antara ciri-ciri yang terdapat dalam web 1.0 iaitu ianya merupakan halaman web yang statik atau hanya berfungsi untuk memberi maklumat sahaja setelah ianya dikendalikan oleh individu yang ingin berkongsi apa sahaja maklumat dalam peringkat global. Halaman web ini direka bentuk sebagai html yang mana orang ramai hanya boleh melihat dan membaca apa sahaja kandungan di dalamnya tanpa wujudnya interaksi dua hala. E-mail merupakan salah satu alat dalam web 1.0 di mana orang ramai hanya boleh menaip di dalamnya.
Dalam era perkembangan web 1.0, teknologi internet bagaikan sebuah buku ajaib di mana setiap individu boleh mengakses apa sahaja maklumat secara global di dalamnya. Ianya amat penting dalam membantu setiap individu untuk mencari maklumat secara online sahaja.



3.0      WEB 2.0

Era web 2.0 bermula dari 2001 sehingga sekarang. Ianya adalah kesinambungan teknologi serta penambahbaikan daripada web 1.0. Ianya dikendalikan secara meluas dan wujudnya beberapa alat web 2.0 seperti Youtube, Facebook, Flickr, Dropbox dan sebagainya yang membolehkan interaksi secara dua hala dalam kalangan pengguna yang mengakses laman web tersebut. Web 2.0 juga bukan hanya dikendalikan oleh individu yang mencipta laman tersebut namun ianya boleh turut dikendalikan oleh pengunjung alat web 2.0 tersebut.
Melalui web 2.0, masyarakat bukan sahaja dapat melayari laman web, malah dapat mempamerkan, memperluaskan dan berkongsi kreativiti mereka dengan sesiapa sahaja tanpa batasan masa, ruang dan lokasi. Interaksi secara dua hala akan berlaku dengan menggunakan alat dalam web 2.0 tanpa mengira di mana sahaja pengguna berada. Contohnya Facebook, pengguna boleh berinteraksi antara satu sama lain tanpa mengira di mana sahaja berada. Para pengguna juga boleh bertukar-tukar pendapat dan berkongsi gambar, video dan maklumat terbaru dengan menggunakan alat web 2.0 seperti Facebook, Blog, Dropbox dan sebagainya.
Web 2.0 juga merupakan sistem yang terbuka kerana sesiapa sahaja boleh mengakses dan berkongsi maklumat. Ianya membolehkan pengguna mengawal semua kandungan yang pengguna mencipta sendiri seperti identiti untuk berinteraksi di ruangan maya serta dapat berhubung dengan rangkaian sosial lain. Alat-alat web 2.0 juga membolehkan pengunjung memberi pandangan, komen dan sebagainya seperti yang ada pada blog, forum, jaringan sosial seperti Friendster, Facebook, Twitter dan sebagainya. Maka, dengan ini akan menjalinkan persahabatan secara global tidak kira dari negara mana sekalipun.
Pengguna juga boleh mengubahsuai muka laman mengikut idea dan kreativiti diri sendiri seperti mengubahsuai latar belakang, memasukkan elemen-elemen seperti gambar, audio, video, grafik, animasi dan teks. Pengguna boleh memasukkan latar belakang daripada template yang telah disediakan atau ingin memasukkannya melalui kod-kod yang disediakan dalam laman-laman web tertentu bagi pengguna yang ingin mencipta blog sendiri.
Web 2.0 juga memberikan manfaat kepada dunia perniagaan di mana seseorang peniaga boleh mengiklankan perniagaan menerusi jalur lebar web 2.0. Perniagaan boleh dijalankan secara maya melalui jaringan sosial. Peniaga boleh memasarkan barangan dan menerima pembayaran elektronik yang boleh dilakukan di mana sahaja. Di samping itu juga, masyarakat boleh mengenali pemimpin negara dengan lebih dekat menerusi laman sosial ini. Malah, masyarakat boleh menyuarakan pendapat kepada pemimpin tersebut serta mudah untuk mengetahui perkembangan semasa di dalam negara.


4.0     WEB 3.0

Web 3.0 merupakan web generasi ketiga selepas web 1.0 dan web 2.0 serta penggunaannya adalah bermula pada 2010. Ianya adalah menambahbaik aplikasi yang terdapat dalam web 1.0 dan web 2.0. Web ini adalah bercirikan web semantik atau dikenali dengan makna data peribadi contohnya iGoogle, carian pintar dan pengiklanan tingkah laku dalam kalangan perkara-perkara lain.
Web 3.0 memudahkan pengguna untuk melayari carian internet dengan hanya menaip kata kunci maklumat yang ingin dicari. Melalui carian yang dilakukan juga dapat mencadangkan kandungan lain yang berkaitan. Ianya juga dapat dijadikan sebagai tempat penyimpanan data di mana ianya akan menukar data yang terpisah agar menjadi satu. Tambahan pula, ianya merupakan jaringan di mana-mana sahaja iaitu dengan maklumat yang diakses menjadi media. Web 3.0 juga berfungsi sebagai sumber platform yang terbuka dan percuma sekaligus maklumat adalah bebas.
Pada masa kini, kita dapat melihat aplikasi web 3.0 melalui smart phone yang masyarakat gunakan. Dengan hanya menggunakan smart phone, pelbagai aplikasi dapat diperolehi seperti Facebook, Twitter, YouTube dan sebagainya. Malah, dengan begitu mudah pengguna mencari maklumat.
Tambahan pula Web 3.0 yang merupakan web sematik adalah website yang dilengkapi dengan ciri komputer yang dapat berfikir dimana apabila kita mencari sebuah perkataan, contohnya “kuda”. Pengguna akan memperolehi semua maklumat dan data biologi tentang spesies kuda. Contohnya mainan berbentuk kuda, DVD tentang kuda dan sebagainya.
Sebelum wujudnya web 3.0, carian maklumat untuk menentukannya hanya boleh dilakukan oleh manusia. Melalui web semantik, komputer dapat menggantikan peranan manusia untuk berfikir, menganalisis dan menentukan maklumat yang sedang dicari.





5.0     WEB 4.0

Web 4.0 adalah generasi web keempat selepas web 1.0, web 2.0 dan web 3.0. Web 3.0 dianggap sebagai generasi mendalam di mana 3D digabungkan dengan web 3.0 atau Web Semantik untuk mewujudkan dunia maya seperti yang kini terdapat dalam permainan. Tambahan pula, web 3.0 ini akan menghalang penyalinan digital kandungan. Pada masa kini, web 4.0 masih dalam proses pelaksanaannya.
Melalui web 4.0, maklumat dalam kandungan web akan dibaca oleh mesin dan bertindak dalam bentuk pelaksanaan. Ianya akan memilih apa yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu serta memuatkan laman web dengan pantas, berkualiti tinggi dan yang terbaik. Walaupun tidak ada idea yang tepat mengenai web 4.0 namun ianya jelas menunjukkan bahawa web 4.0 akan dijadikan sebagai satu saluran teknologi dan akan dijadikan satu web pintar.


6.0     KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, yang menjadi kunci perbezaan dalam Web 2.0 dan Web 1.0 adalah keterbatasan pada Web 1.0 yang memerlukan pengguna internet untuk datang ke dalam website tersebut dan melihat satu persatu kandungan di dalamnya. Sedangkan Web 2.0 membolehkan pengguna internet dapat melihat kandungan suatu website tanpa perlu berkunjung ke alamat laman web yang berkenaan. Kemampuan web 2.0 dalam melakukan aktiviti drag and drop, auto complete, chat, voice boleh dilakukan layaknya aplikasi desktop.
Selanjutnya adalah Web 3.0, jika dunia telekomunikasi atau dunia telefon bimbit dikenal istilah 3G, maka di Internet  namanya  di istilahkan sebagai Web 3.0. Ternyata orang Malaysia juga sudah ada yang mengembangkannya.Konsep ini boleh diandaikan sebuah website sebagai sebuah intelektual buatan (Artificial Intelegence). Aplikasi - aplikasi online dalam website dapat saling berinteraksi, keupayaan interaksi ini bermula dengan adanya web service.
Di web 3.0 ini, sudah terjadi konvergensi yang sangat dekat antara dunia IT dengan dunia telekomunikasi. Dunia web dan telco berkembang pesat seiring dengan keperluan pengguna. Penggunaan peranti TI dan telekomunikasi nantinya sudah seperti sama sahaja tidak ada bezanya. Pada masa  kini, petanda seperti itu sudah mula dapat kita rasakan walaupun masih belum sempurna. Kita boleh menonton televisyen di telefon bimbit atau komputer, boleh mengakses internet di telefon bimbit, boleh melakukan SMS dan telefon dari komputer. Ya kerana konvergensi terhadap pelbagai peranti seperti hukum alam yang tidak dapat dielakkan. Semua mengalami evolusi menuju dunia yang lebih maju.
Kini, adaptasi Web 3.0 mula dibangunkan oleh beberapa syarikat di dunia seperti secondlife, Google Co-Ops, bahkan di Malaysia sendiri juga sudah ada yang mula mengembangkannya, iaitu li'l Online (LILO) Community. Permasalahan lain yang berpotensi muncul adalah, sebagai teknologi masa depan, Web 3.0 juga memerlukan kelajuan akses Internet yang mencukupi dan spesifikasi komputer yang tidak enteng, hal ini disebabkan tak lain kerana teknologi ini secara visual berasaskan 3D. Sedangkan seperti yang kita tahu kos akses Internet dengan kelajuan tinggi di Malaysia ini masih dikira mahal bagi masyarakat umum.Jika dikira dari bayaran spesifikasi peranti komputer yang diperlukan, mungkin masyarakat Malaysia yang ingin menikmati kecanggihan perkhidmatan berasaskan teknologi Web 3.0 masih perlu menarik nafas penjang. Namun kerana Web 3.0 sendiri masih dalam pembangunan, seiring dengan berlalunya waktu sebagai masyarakat Malaysia kita masih boleh mengharapkan bahawa kos komunikasi, dalam hal ini sambungan Internet kelajuan tinggi akan semakin murah nantinya, sehingga terjangkau bagi semua lapisan masyarakat.

0 comments:

Post a Comment


 
Powered by Blogger