Untuk lebih memahami tentang Web1.0-4.0 Youtube menjelaskan dengan lebih terperinci bagi memudahkan pembaca memahami dengan lebih teliti.
1.0 PENGENALAN
Internet berasal daripada istilah Internetworking
yang bermaksud ‘sistem komunikasi antara rangkaian’. Internet membolehkan
komunikasi dua hala dan pertukaran maklumat secara bebas berlaku. Ia merupakan
jalinan rangkaian yang terbesar di dunia yang menghubungkan rangkaian
komputer yang berselerak di serata dunia dikenali sebagai hos yang
membekalkan berbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada penggunanya. Komputer
bukanlah internet, ia hanya sekadar alat yang menyalurkan dan memungkinkan
komunikasi terlaksana. Jalinan internet terlaksana menerusi panduan
bersama yang dikenali sebagai protokol. Protokol yang digunakan untuk
komunikasi dan penghantaran data ialah Protokol Kawalan Penghantaran/ Protokol
Internet atau TCP/IP (Transmission Control/Internet Protol.Antara peranan
internet ialah,Berkomunikasi menerusi mel elektronik,Memperoleh maklumat
terkini menerusi World Wide Web (www),Memindahkan fail dari sistem hos menerusi
File Transfer Protocol (FTP),Mengadakan forum elektronik menerusi Usenet,Menggunakan
capaian komputer jarak jauh (remote login) menerusi Telnet dan Berkomunikasi
menerusi Internet Relay Chat (IRC).
WWW atau
World Wide Web (dikenali sebagai web) tidak sinonim dengan internet tetapi
bahagian yang paling menonjol dalam internet yang boleh ditakrifkan sebagai
sistem tekno-sosial untuk berinteraksi di antara manusia berdasarkan rangkaian
teknologi. Tanggapan sistem tekno-sosial merujuk kepada sistem yang
meningkatkan kognisi manusia, komunikasi dan kerjasama. Kognisi adalah
prasyarat yang diperlukan untuk berkomunikasi dan prasyarat untuk bekerjasama.
Dalam erti kata lain, kerjasama memerlukan komunikasi dan komunikasi kognisi
keperluan.
Pada
mulanya, web adalah yang terbesar membina transformable maklumat bahawa idea
telah diperkenalkan oleh Tim Berners-Lee pada tahun 1989. Banyak kemajuan telah
dibuat mengenai web dan teknologi yang berkaitan dalam dua dekad yang lalu. Web
1.0 sebagai web kognisi, web 2.0 sebagai web komunikasi, web 3.0 sebagai web
kerjasama dan 4.0 web sebagai web integrasi diperkenalkan seperti empat
generasi web sejak kemunculan web.
Menurut
Berners-Lee, web 1.0 adalah generasi pertama yang boleh dianggap web baca
sahaja dan juga sebagai sistem kognisi. Web 1.0 bermula sebagai tempat maklumat
perniagaan untuk menyiarkan maklumat mereka kepada orang ramai. Web awal
menyediakan interaksi pengguna terhad atau sumbangan kandungan dan hanya
dibenarkan untuk mencari maklumat dan membacanya.
Web 2.0
telah ditakrifkan oleh Dale Dougherty pada tahun 2004 sebagai web baca-tulis.
Teknologi web 2.0 membenarkan pemasangan dan menguruskan banyak global yang
besar dengan kepentingan bersama dalam interaksi sosial.
Web 3.0
atau web semantik keinginan untuk mengurangkan tugas-tugas dan keputusan
manusia dan meninggalkan mereka untuk mesin dengan menyediakan kandungan yang
boleh dibaca oleh mesin di web. Secara umum, web 3.0 termasuk dua platform
utama, teknologi semantik dan persekitaran pengkomputeran sosial. Teknologi
semantik mewakili piawaian terbuka yang boleh digunakan di atas web.
Persekitaran pengkomputeran sosial membolehkan manusia-mesin bekerjasama dan
mengatur sebilangan besar masyarakat web sosial.
Web 4.0
akan menjadi sebagai web membaca-menulis-pelaksanaan-keserentakan dengan
interaksi pintar, tetapi masih tiada definisi yang tepat. Web 4.0 juga dikenali
sebagai web simbiotik di mana minda manusia dan mesin boleh berinteraksi dalam
simbiosis.
2.0 WEB 1.0
Ledakan teknologi bermula dari tahun 1990 di mana
perkembangan web berlaku ataupun ianya lebih dikenali dengan penggunaan
internet di mana individu boleh mengakses maklumat secara global di dalamnya.
Penggunaan web 1.0 adalah bermula hingga tahun 1990 hingga 2001. Penggunaan
laman web Yahoo yang merupakan alat web 1.0 adalah digunakan secara meluas
dalam mengakses maklumat. Web 1.0 merupakan teknologi web yang pertama kali
digunakan dan merupakan sebuah bentuk revolusi terbaru dalam dunia internet.
Tujuan pengembangan dari web ini adalah untuk memudahkan orang ramai memperoleh
maklumat secara global.
Web 1.0 adalah generasi pertama web
yang berfungsi sebagai pemberi makumat dan informasi yang bersifat satu arah.
Isi kandungan yang terdapat dalam web 1.0 adalah dikendalikan oleh pentadbirnya
maka pengunjung ke laman yang telah dicipta dengan web 1.0 hanya dapat melihat
isi dari laman tersebut tanpa dapat memberi komen atau pandangan. Ini dapat
dikatakan bahawa para pengunjung hanya boleh membaca sahaja setiap laman yang
dicipta dengan menggunakan web 1.0.
Antara ciri-ciri yang terdapat
dalam web 1.0 iaitu ianya merupakan halaman web yang statik atau hanya
berfungsi untuk memberi maklumat sahaja setelah ianya dikendalikan oleh
individu yang ingin berkongsi apa sahaja maklumat dalam peringkat global.
Halaman web ini direka bentuk sebagai html yang mana orang ramai hanya boleh
melihat dan membaca apa sahaja kandungan di dalamnya tanpa wujudnya interaksi
dua hala. E-mail merupakan salah satu alat dalam web 1.0 di mana orang ramai
hanya boleh menaip di dalamnya.
Dalam era perkembangan web 1.0,
teknologi internet bagaikan sebuah buku ajaib di mana setiap individu boleh
mengakses apa sahaja maklumat secara global di dalamnya. Ianya amat penting
dalam membantu setiap individu untuk mencari maklumat secara online sahaja.
3.0 WEB 2.0
Era web 2.0 bermula dari 2001 sehingga sekarang. Ianya
adalah kesinambungan teknologi serta penambahbaikan daripada web 1.0. Ianya
dikendalikan secara meluas dan wujudnya beberapa alat web 2.0 seperti Youtube,
Facebook, Flickr, Dropbox dan sebagainya yang membolehkan interaksi secara dua
hala dalam kalangan pengguna yang mengakses laman web tersebut. Web 2.0 juga
bukan hanya dikendalikan oleh individu yang mencipta laman tersebut namun ianya
boleh turut dikendalikan oleh pengunjung alat web 2.0 tersebut.
Melalui web 2.0, masyarakat bukan
sahaja dapat melayari laman web, malah dapat mempamerkan, memperluaskan dan
berkongsi kreativiti mereka dengan sesiapa sahaja tanpa batasan masa, ruang dan
lokasi. Interaksi secara dua hala akan berlaku dengan menggunakan alat dalam
web 2.0 tanpa mengira di mana sahaja pengguna berada. Contohnya Facebook,
pengguna boleh berinteraksi antara satu sama lain tanpa mengira di mana sahaja
berada. Para pengguna juga boleh bertukar-tukar pendapat dan berkongsi gambar,
video dan maklumat terbaru dengan menggunakan alat web 2.0 seperti Facebook,
Blog, Dropbox dan sebagainya.
Web 2.0 juga merupakan sistem yang
terbuka kerana sesiapa sahaja boleh mengakses dan berkongsi maklumat. Ianya
membolehkan pengguna mengawal semua kandungan yang pengguna mencipta sendiri
seperti identiti untuk berinteraksi di ruangan maya serta dapat berhubung
dengan rangkaian sosial lain. Alat-alat web 2.0 juga membolehkan pengunjung
memberi pandangan, komen dan sebagainya seperti yang ada pada blog, forum,
jaringan sosial seperti Friendster, Facebook, Twitter dan sebagainya. Maka,
dengan ini akan menjalinkan persahabatan secara global tidak kira dari negara
mana sekalipun.
Pengguna juga boleh mengubahsuai
muka laman mengikut idea dan kreativiti diri sendiri seperti mengubahsuai latar
belakang, memasukkan elemen-elemen seperti gambar, audio, video, grafik,
animasi dan teks. Pengguna boleh memasukkan latar belakang daripada template
yang telah disediakan atau ingin memasukkannya melalui kod-kod yang disediakan
dalam laman-laman web tertentu bagi pengguna yang ingin mencipta blog sendiri.
Web 2.0 juga memberikan manfaat
kepada dunia perniagaan di mana seseorang peniaga boleh mengiklankan perniagaan
menerusi jalur lebar web 2.0. Perniagaan boleh dijalankan secara maya melalui
jaringan sosial. Peniaga boleh memasarkan barangan dan menerima pembayaran
elektronik yang boleh dilakukan di mana sahaja. Di samping itu juga, masyarakat
boleh mengenali pemimpin negara dengan lebih dekat menerusi laman sosial ini.
Malah, masyarakat boleh menyuarakan pendapat kepada pemimpin tersebut serta
mudah untuk mengetahui perkembangan semasa di dalam negara.
4.0 WEB 3.0
Web 3.0 merupakan web generasi ketiga selepas web 1.0 dan
web 2.0 serta penggunaannya adalah bermula pada 2010. Ianya adalah menambahbaik
aplikasi yang terdapat dalam web 1.0 dan web 2.0. Web ini adalah bercirikan web
semantik atau dikenali dengan makna data peribadi contohnya iGoogle, carian
pintar dan pengiklanan tingkah laku dalam kalangan perkara-perkara lain.
Web 3.0 memudahkan pengguna untuk
melayari carian internet dengan hanya menaip kata kunci maklumat yang ingin
dicari. Melalui carian yang dilakukan juga dapat mencadangkan kandungan lain
yang berkaitan. Ianya juga dapat dijadikan sebagai tempat penyimpanan data di
mana ianya akan menukar data yang terpisah agar menjadi satu. Tambahan pula,
ianya merupakan jaringan di mana-mana sahaja iaitu dengan maklumat yang diakses
menjadi media. Web 3.0 juga berfungsi sebagai sumber platform yang terbuka dan
percuma sekaligus maklumat adalah bebas.
Pada masa kini, kita dapat melihat
aplikasi web 3.0 melalui smart phone yang masyarakat gunakan. Dengan hanya
menggunakan smart phone, pelbagai aplikasi dapat diperolehi seperti Facebook,
Twitter, YouTube dan sebagainya. Malah, dengan begitu mudah pengguna mencari
maklumat.
Tambahan pula Web 3.0 yang
merupakan web sematik adalah website yang dilengkapi dengan ciri komputer yang
dapat berfikir dimana apabila kita mencari sebuah perkataan, contohnya “kuda”.
Pengguna akan memperolehi semua maklumat dan data biologi tentang spesies kuda.
Contohnya mainan berbentuk kuda, DVD tentang kuda dan sebagainya.
Sebelum wujudnya web 3.0, carian
maklumat untuk menentukannya hanya boleh dilakukan oleh manusia. Melalui web
semantik, komputer dapat menggantikan peranan manusia untuk berfikir,
menganalisis dan menentukan maklumat yang sedang dicari.
5.0 WEB 4.0
Web 4.0 adalah generasi web keempat selepas web 1.0, web
2.0 dan web 3.0. Web 3.0 dianggap sebagai generasi mendalam di mana 3D
digabungkan dengan web 3.0 atau Web Semantik untuk mewujudkan dunia maya
seperti yang kini terdapat dalam permainan. Tambahan pula, web 3.0 ini akan
menghalang penyalinan digital kandungan. Pada masa kini, web 4.0 masih dalam
proses pelaksanaannya.
Melalui web 4.0, maklumat dalam
kandungan web akan dibaca oleh mesin dan bertindak dalam bentuk pelaksanaan.
Ianya akan memilih apa yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu serta memuatkan
laman web dengan pantas, berkualiti tinggi dan yang terbaik. Walaupun tidak ada
idea yang tepat mengenai web 4.0 namun ianya jelas menunjukkan bahawa web 4.0
akan dijadikan sebagai satu saluran teknologi dan akan dijadikan satu web
pintar.
6.0 KESIMPULAN
Secara
kesimpulannya, yang menjadi kunci perbezaan dalam Web 2.0 dan Web 1.0 adalah
keterbatasan pada Web 1.0 yang memerlukan pengguna internet untuk datang ke
dalam website tersebut dan melihat satu persatu kandungan di dalamnya.
Sedangkan Web 2.0 membolehkan pengguna internet dapat melihat kandungan suatu
website tanpa perlu berkunjung ke alamat laman web yang berkenaan. Kemampuan
web 2.0 dalam melakukan aktiviti drag and drop, auto complete, chat, voice
boleh dilakukan layaknya aplikasi desktop.
Selanjutnya
adalah Web 3.0, jika dunia telekomunikasi atau dunia telefon bimbit dikenal
istilah 3G, maka di Internet namanya di istilahkan sebagai Web 3.0. Ternyata orang
Malaysia juga sudah ada yang mengembangkannya.Konsep ini boleh diandaikan
sebuah website sebagai sebuah intelektual buatan (Artificial Intelegence).
Aplikasi - aplikasi online dalam website dapat saling berinteraksi, keupayaan
interaksi ini bermula dengan adanya web service.
Di web
3.0 ini, sudah terjadi konvergensi yang sangat dekat antara dunia IT dengan dunia
telekomunikasi. Dunia web dan telco berkembang pesat seiring dengan keperluan
pengguna. Penggunaan peranti TI dan telekomunikasi nantinya sudah seperti sama
sahaja tidak ada bezanya. Pada masa kini,
petanda seperti itu sudah mula dapat kita rasakan walaupun masih belum sempurna.
Kita boleh menonton televisyen di telefon bimbit atau komputer, boleh mengakses
internet di telefon bimbit, boleh melakukan SMS dan telefon dari komputer. Ya
kerana konvergensi terhadap pelbagai peranti seperti hukum alam yang tidak dapat
dielakkan. Semua mengalami evolusi menuju dunia yang lebih maju.
Kini, adaptasi
Web 3.0 mula dibangunkan oleh beberapa syarikat di dunia seperti secondlife,
Google Co-Ops, bahkan di Malaysia sendiri juga sudah ada yang mula
mengembangkannya, iaitu li'l Online (LILO) Community. Permasalahan lain yang
berpotensi muncul adalah, sebagai teknologi masa depan, Web 3.0 juga memerlukan
kelajuan akses Internet yang mencukupi dan spesifikasi komputer yang tidak
enteng, hal ini disebabkan tak lain kerana teknologi ini secara visual
berasaskan 3D. Sedangkan seperti yang kita tahu kos akses Internet dengan
kelajuan tinggi di Malaysia ini masih dikira mahal bagi masyarakat umum.Jika
dikira dari bayaran spesifikasi peranti komputer yang diperlukan, mungkin
masyarakat Malaysia yang ingin menikmati kecanggihan perkhidmatan berasaskan
teknologi Web 3.0 masih perlu menarik nafas penjang. Namun kerana Web 3.0
sendiri masih dalam pembangunan, seiring dengan berlalunya waktu sebagai
masyarakat Malaysia kita masih boleh mengharapkan bahawa kos komunikasi, dalam
hal ini sambungan Internet kelajuan tinggi akan semakin murah nantinya,
sehingga terjangkau bagi semua lapisan masyarakat.
0 comments:
Post a Comment