Sunday 30 December 2012

YATY ANAK MAMAT (PT122288CT)


Tugasan 1

Perniagaan Jalan UMS
Modal RM1 juta. Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa? Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?

Dengan bermodalkan RM1 juta, saya akan membuka satu kedai makan berhampiran dengan kampus yang turut disediakan dengan perkhidmatan mencetak supaya memudahkan pelajar mencetak maklumat selepas waktu kuliah. Saya memilih menjalankan perniagaan kedai makan kerana saya percaya ia akan menjadi tumpuan pelajar di situ sbelum atau selepas waktu kuliah. Untuk memastikan perniagaan saya sentiasa mendapat keuntungan saya akan sentiasa mempelbagaikan menu yang dihidangkan dan juga memastikan makanan yang disajikan dalam keadaan yang bersih, sedap dan selamat dimakan. Bagi perkhidmatan mencetak pula, saya akan menawarkan harga yang murah untuk pelajar supaya tidak membebankan pelajar, dengan cara itu saya percaya pelajar akan memilih kedai saya untuk kepuasan mereka.
Untuk memastikan perniagaan saya untung, saya akan menyajikan makanan seperti lauk pauk yang membuka selera pelanggan dan mempelbagaikan menu setiap hari disamping memberikan harga yang berpatutan dan memberikan layanan yang mesra kepada pelanggan untuk menarik minat pelanggan supaya sentiasa mengunjungi kedai saya. Dengan ramainya pelanggan yang datang, saya bakal mengaut keuntungan yang berlipat ganda. Sebelum memulakan perniagaan saya akan memikirkan apa jenis makanan yang paling digemari masyarakat atau pelajar berdekatan supaya senang untuk saya menyediakan jenis makanan tersebut dan faktor untuk mempromosikan kedai makan dan kedai cetak saya, semasa perniagaan dijalankan pula faktor yang penting ialah untuk memastikan tahap kebersihan kedai makan saya dalam kategori gred A dan kedai cetak saya sentiasa memuaskan pelanggan. Manakala setelah perniagaan dijalankan faktor yang perlu difikirkan ialah untuk mengekalkan pelanggan yang sedia ada dan menarik pelanggan baru supaya lebih ramai datang ke kedai makan dan kedai cetak saya. Untuk mengekalkan pelanggan yang sedia ada dan menarik pelanggan baru saya akan memperbaiki mutu perkhidmatan di kedai saya seperti meyediakan makanan yang segar dan bersih serta memberi layanan yang mesra kepada pelanggan.



Tugasan 2        

Apakah definisi teori multi modality? Apakah yang dimaksudkan multi modality instruction?

Teori multimodality merupakan teori yang boleh digunakan untuk mengaplikasikan rangka kerja tertentu dalam p&p dengan menggunakan pelbagai kaedah untuk menyampaikan isi pembelajaran. Manakala multi modality instruction pula ialah cara memberi maklumat yang penting dan tugasan dalam format kedua-dua lisan dan bertulis untuk membantu menggalakkan akses kepada kandungan kursus. Pendekatan multi-modality instruction membantu pelajar dalam mencari modaliti yang konsisten dengan kekuatan pembelajaran mereka.


Tugasan 3

i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran.
Penggunaan video dalam pembelajaran sebenarnya sangat memberi manfaat kepada guru mahupun pelajar kerana ia mempunyai elemen-elemen seperti teks, grafik, video, audio dan animasi yang boleh dipersembahkan secara serantak dengan stail pembelajaran iaitu VARK- Visual, Auditori, Read & Kinestetik. Penggunaan video dalam pembelajaran akan menarik minat pelajar untuk terus mengikuti sesi p&p.

ii) Cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
Penggunaan video boleh dijalankan secara online jika melalui ubiquitous learning. Kita boleh melaksanakan pembelajaran menggunakan video di mana saja kita berada kerana kita boleh berinteraksi dengan siapa-siapa sahaja yang menggunakannya secara serentak. Interaksi ini akan membolehkan kita saling berkongsi pendapat dan maklumat walau di mana kita berada.

iii) Cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
Melalui penggunaan video dalam p&p dapat menyokong dan menggalakkan penggunaan ICT dalam p&p kerana penggunaan video biasanya memerlukan tahap pemikiran yang tinggi (high-order thinking skills), kerana sebelum membuat video supaya berkualiti tinggi kita kena memikirkan semua elemen yang akan dimasukkan ke dalam video yang mana memerlukan kepandaian dlm ICT sebenar.

iv) Cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan video dapat meningkatkan kemahiran sosial pelajar dari segi kreativiti, kepimpinan, motivasi dan pembelajaran koperatif.

v) Cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran.
Pelajar yang mahir menggunakan video dalam pembelajaran akan mempunyai tahap kesedaran yang lebih terutamanya dalam isu-isu semasa. Pelajar juga akan mendapat faedah dari segi mendapat idea untuk mengarang esei selepas melihat tayangan video tersebut. Melalui penggunaan video dalam kehidupan seharian pelajar lebih mengenali dunia IT.


Tugasan 4

Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?

Kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas ialah dari aspek persekitaran. Jika pembelajaran dalam kelas menggunakan kaedah video guru hendaklah memastikan suasana kelas dalam keadaan yang sunyi supaya pelajar dapat mendengar dengan jelas maklumat yang disampaikn kerana kebiasaannya kelas bukan tempat kalis bunyi. Jika hendak menggunakan video dalam pembelajaran, guru hendaklah mencari sebuah bilik yang tertutup supaya pelajar dapat mendengar dengar jelas maklumat yang ingin disampaikan oleh guru. Pembelajaran menggunakan video dalam kelas juga tidak sesuai kerana dipengaruhi oleh bunyi bising yang datang dari kelas bersebelahan. Ini merupakan kekangan menggunakan video dalam kelas yang terdedah dengan bunyi bising.







Tugasan 5

Bagaimana mengguna video dalam kelas, sebelum, semasa dan selepas?

Jika menggunakan video dalam kelas, guru haruslah memastikan kelengkapan mencukupi sebelum kelas dimulakan. Guru subjek yang ingin mnggunakan video dalam kelas harus menyediakan kelengkapan lebih awal supaya tidak membazir masa yang telah ditetapkan. Video yang hendak ditayangkan mestilah dicuba terlebih dahulu untuk mencari mana-mana kesilapan dalam video supaya tidak menggagalkan objektif pembelajaran. Semasa video ditayangkan pula guru harus pandai memastikan pelajar sentiasa mengikuti sesi pembelajaran supaya apa yang ingin disampaikan dalam video tersebut dapat dicerna oleh pelajar. Selepas sesi pembelajaran menggunakan video pula, guru harus memastikan kelengkapan yang telah digunakan kembali ke tempat asal dan dalam keadaan yg baik. Guru juga mestilah mendapatkan pandangan daripada pelajar selepas habis video ditayangkan untuk mengetahui sesi pembelajaran menggunakan video tercapai ataupun tidak.


Tugasan 6

Discuss four types of learning centers and describe one specific example of each.

Learning centers is a self-contained environment designed to promote individual or small-group learning focused on a reserve, with a third as a backup in case the original is lost damage or stolen. There four types of learning centers:
i) Skill centers – can provide students with opportunities to do additional practice, typically to reinforce a skill previously taught other media or strategies. Basic skills that are built up through drill-and-practice lend themselves to the skill center approach. For example, student might design a skill center to give practice in using prefixes for students who are learning word skills.
ii)Interest centers - can stimulate new interest and encourage creativity. For examples, student might set up a get-acquainted center on insect life before actually beginning a unit on specific insects. Or prior to a lesson covering the impact of Native Americans on our culture, student could create a display of photo and artifacts representing various aspects of Native American culture.
iii)Remedial Centers – can help students who need additional assistance with a particular concept or skill. A student who has difficulty determining the least common denominator of a group of fractions. For examples could receive the needed help in a remedial learning center. The center could include that moves beyond lecture and seatwork, now enhanced with technology and hands-on active learning.
iv) Enrichment Center – can offer stimulating learning experiences for student who have completed require classroom activities. For examples, allows student who have finished their assigned geometry activities to go to a video center that features a DVD showing geometric shape in bridges.

Describe instructional applications that are especially appropriate for manipulatives.
          Manipulatives are objects that can be viewed and handled in a learning setting. They are often included in learning centers and instructional modules. Field trips, displays and dioramas may include manipulatives. They attract student attention and promote learning because students can handle and inspect them.
          One types of manipulatives that are especially appropriate for manipulative is real objects. Real objects such as coins, tools, artifacts, plants and animals are some of the most accessible, intriguing and involving materials in educational use. Real objects are especially appropriate for learnes who are encountering a subject about which they have had little direct experience in their daily lives. Educators have understood for many years the dangers of plunging into abstract concepts and principles without building a foundation in concrete experience. To avoid verbalism or parroting words without meaningful understanding, it is important for learners to build an understanding that has meaning and relevance in their lives. This can be accomplished by providing a base of concrete experiences that involves the manipulation of real objects associated with the content to be learned.
   









Tugasan 7

 Powered by1. Loading...Apakah yang dimaksudkan dengan literasi video?
Literasi Video merangkumi pengetahuan dan skils yang diperlukan untuk melihat video     
serta untuk menghasilkan video.

2. Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
Lima konsep utama menonton video ialah
i)             Pengarang membina mesej
ii)            Format adalah unik untuk setiap mesej
iii)           Setiap penonton menafsirkan mesej yang berbeza
iv)           Pandangan dan nilai adalah sebahagian daripada setiap mesej
v)            Kebanyakan mesej yang dibina adalah untuk mempromosikan tujuan tertentu.

Dalam menghasilkan video, pelajar amatlah diperlukan untuk melibatkan diri dalam kemahiran berfikir aras tinggi untuk mula merancang format yang akan digunakan dan kemudian dibangunkan, mengedit dan menilai video untuk kali terakhir bagi memastikan mesej yang dimaksudkan dapat ditayangkan.

3. Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?   
    Pembelajaran pelajar dapat dipertingkatkan dengan aplikasi video dengan sifat pelbagai    
    rupa video menjadikan ia satu sumber yang sangat baik dalam pendidikan untuk     
    mengembangkan pembelajaran pelajar dalam empat domain utama iaitu dari segi
    kognitif, afektif, psikomotor dan.interpersonal.

4. Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
i)             Dokumentari - dokumentari adalah urusan fakta dan bukan fiksyen iaitu dokumentari yang cuba untuk menggambarkan situasi sebenar manusia
ii)            Lakonan - video mempunyai kuasa untuk menarik minat pelajar dan terpesona dengan drama yang dilakonkan hadapan mata mereka.
iii)           Video Storytelling – boleh membuatkan pelajar menjadi kreatif disamping memperbaiki cara penulisan, literasi video dan gaya mengeluarkan video.
iv)           Video Field Trips – melalui video ini, pelajar boleh membayangkan diri mereka berada di sesuatu tempat yang mereka tidak pernah lawati.
Loading...
5. Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
i)             Mencari video yang sesuai dan menyokong pencapaian objektif pelajaran anda.
ii)             Menilai video yang dipilih untuk memastikan bahawa ia sebenarnya sesuai dengan matlamat anda dan akan memenuhi keperluan pelajar.


Tugasan 8

Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual.

Ciri-ciri reka cipta visual seperti ruang yang diisi atau dibiarkan kosong, pelbagai jenis garisan, bentuk tiga dimensi, warna, nilai dan juga tekstur. Prinsip reka bentuk adalah konsep untuk menyusun maklumat visual. Ia merupakan satu gambaran tentang bagaimana kita mengamati dan memproses maklumat visual serta merupakan idea bagi menghasilkan imej dua dimensi. Prinsip reka bentuk akan membantu kita membuat keputusan tentang bagaimana untuk menggunakan elemen-elemen reka bentuk.

0 comments:

Post a Comment


 
Powered by Blogger